Napier en Hastings - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van vakantie2016NewZealand - WaarBenJij.nu Napier en Hastings - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van vakantie2016NewZealand - WaarBenJij.nu

Napier en Hastings

Door: Piet

13 Maart 2016 | Nieuw Zeeland, Napier

Gisteren zijn wij met Chantal en Bernice naar Ohaupo geweest een schitterende tuin. Tree Church genaamd, een pracht was het. Vandaag zijn we naar de school van Bernice geweest we kwamen er niet onder uit. Thea is aan een schilderij begonnen voor in de zaak van Ronald. Dinsdag maakt ze het schilderij af en ik ga het dorp in dorpsgezichten fotograferen.
Gisteren en vandaag hebben we een heel grote trip gemaakt naar Napier en Hastings daar hebben we vreselijk van genoten wat een verschrikkelijk mooie stad is Napier een aanrader voor iedereen.
Nu wat anders.
Ik wil iedereen bedanken die ons hebben gevolgd op deze blog en hartelijk bedankt voor de mooie en fijne reacties die jullie hebben geschreven Nogmaals bedankt en graag tot ziens. Via de mail of wat dan ook, iedereen is altijd welkom

Groetjes Piet Grim.

Hier nog een stukje van Wikipedia.

Napier (Nieuw-Zeeland)

Napier (Maori: Ahuriri) is de hoofdstad van de regio Hawke's Bay in Nieuw-Zeeland. 10 kilometer ten zuiden van Napier ligt Hastings.
Napier is een belangrijke havenstad. In de regio rondom Napier worden veel schapen gehouden, en het is één van de grootste producenten van appels, peren en steenvruchten. De regio is ook een grote wijnproducent.

Geschiedenis
Napier heeft een rijke Maori-geschiedenis. In oktober 1769 zeilde kapitein James Cook de oostkust van Nieuw-Zeeland af en zag al dat hier de ideale plek lag voor een haven. Later kwamen hier Europese kolonisten om te handelen, walvissen te jagen en missionariswerk te verrichten. Vanaf halverwege de 19e eeuw kwamen ook landbouwers en de eerste hoteleigenaren naar Napier.
Door een aardbeving op 3 februari in het jaar 1931 werd een groot deel van de stad verwoest. Hierbij kwamen 258 mensen om het leven. De aardbeving had ook tot gevolg dat zo'n 40 km² land in het noordwesten van Napier dat onder water lag omhoog kwam. Het hele centrum werd direct weer opgebouwd en wel in de hoogtijdagen van de Art Deco. In 2007 is Napier, als eerste locatie in Nieuw-Zeeland, genomineerd voor de UNESCO Werelderfgoed-lijst vanwege zijn art deco-architectuur. De nominatie werd overigens niet verzilverd.[1]
Pania
Volgens een Maori-mythe, heeft Napier een eigen beschermvrouwe: de godin Pania. Pania was een zeemeermin die verliefd werd op een mens en zelfs een zoon voor hem baarde. Het liefste wat Pania wilde, was een mens worden en voor altijd met haar geliefde samenleven. Alleen stonden de andere zeemeerminnen dit niet toe en veranderden haar in een rif, zodat zij tot de dag van vandaag haar armen uitstrekt voor de kust van Napier.
Klimaat
Napier heeft, door de gunstige ligging, één van de hoogste aantallen zonuren van Nieuw-Zeeland en heeft een warm en relatief droog klimaat. Met zomertemperaturen van ongeveer 25 °C en winters met 14 °C. Per jaar valt er ongeveer 800 mm regen.
Economie
Haven van Napier
Bij de stad ligt een belangrijke haven. In 1989 werd deze geprivatiseerd en het beheer is nu in handen van Napier Port. Per jaar wordt zo’n 4 miljoen ton lading in de haven overgeslagen en ook doen veel cruiseschepen de haven aan.[2] Met 220.000 TEU in het gebroken boekjaar 2014, dat loopt tot 30 september 2014, was het de vierde containerhaven van het land, na Auckland, Tauranga en Lyttelton.[2] Daarnaast werd nog 2,4 miljoen ton aan bulkgoederen verwerkt. Schepen met een maximale diepgang van 12,4 meter kunnen de haven aandoen. In 2014 was het cruiseschip Celebrity Solstice, met een lengte van 317 meter en een breedte van 37 meter, het grootste schip ooit wat de haven heeft bezocht.[2]
Toerisme
Napier-Hastings heeft een nationale luchthaven met onder andere verbindingen met Auckland en Wellington. De meeste toeristen komen hier voor de Art Deco, maar Napier heeft ook diverse musea, het nationaal aquarium en een botanische tuin. Vanuit Napier verkennen toeristen Hastings, Havelock North, Wairoa en Cape Kidnappers, waar een grote kolonie jan-van-genten nestelt.

• 13 Maart 2016 - 17:00

Kees En Yvette:

Jongens, een hele fijne reis terug, we vragen ons maar af wanneer jullie eigenlijk het vliegtuig terug nemen.Is het nu a.s. week?
    VANDAAg in strandtentje gezeten bij de zee, dus hier wordt het ook lekker weer!

Doeg..........

• 13 Maart 2016 - 18:46

Kees En Yvette:

Wat een pracht hebben jullie ons weer laten zien: Napier, voor ons de mooiste stad in Nieuw-Zeeland. Ik moet erbij zeggen: we hebben lang niet alles gezien, dus ...
    Hopen dat jullie een goede terugreis hebben en behouden aankomen in een zich langzaam opwarmend Nederland.
    Kees en Yvette

• 13 Maart 2016 - 19:23

Marijke En John :

Napier... Wat een prachtige stad is dat. Wat zullen jullie genoten hebben van al die gebouwen in art-deco stijl. En van de mooie boulevard.
    Geniet nog lekker van de laatste dagen, een goede terugreis gewenst en alvast WELKOM THUIS gewenst XXX

• 14 Maart 2016 - 23:14

Ada Himpers:

Even laten weten dat ik dit reisverslag goed heb ontvangen. Ik vind Napier ook nog steeds erg mooi.
    Ik bel vanavond nog even op voor jullie weggaan en dan hopelijk zien we jullie morgen op het vliegveld
    Veel liefs Ada.