Whakatane - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van vakantie2016NewZealand - WaarBenJij.nu Whakatane - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van vakantie2016NewZealand - WaarBenJij.nu

Whakatane

Door: Piet

15 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Whakatane

Vandaag 15 februari 2016, als gewoonlijk weer een fantastische heerlijke dag prachtig weer.
De Laatste drie dagen zijn we nu in Whakatane bij Chris en Doetie onze vrienden sinds 1964! En nog steeds wekelijks contact via Skype en nu dan hier in Whakatane een heerlijk mooi stadje gelegen aan de kust. Whakatane bestaat hoofdzakelijk van toerisme, varen en vissen. De laatste dagen heb ik zelf geen km gereden maar zijn we de door Doetie en Chris door de provincie gereden.
Ik heb dan ook mooie platen kunnen schieten alleen vraag me niet naar uitleg dat zijn alle maal van die moeilijke Maori namen sorry!! Morgen, gaan wij waarschijnlijk naar Opotiki daar wonen veel Maoris, tenminste wat ik mij er van kan herinneren we zullen zien. Dus jullie krijgen nu een paar plaatjes van Whakatane, langs de kust.
Dat was het dan voor deze keer. Bedankt voor het bezoeken van onze blog.
Groetjes van Thea en mij persoontje daggggggg
Whakatane

Whakatane is een stad met circa 18.000 inwoners in de regio Bay of Plenty in Nieuw-Zeeland. In het Whakatane-district wonen nog eens 15.000 mensen, daarmee heeft Whakatane 33.000 inwoners.

De Māori-nederzetting in dit gebied dateert van rond 1200. Volgens Māori-verhalen is Toi te Huatahi, ook wel Toi Kairakau genoemd, geland bij Whakatane, rond 1150, om zijn kleinzoon Whatonga te zoeken. Hij kon Whatonga niet vinden en besloot een pa te bouwen op het hoogste punt.
De regio rond Whakatane was belangrijk tijdens de Maori-oorlogen midden in de 19e eeuw.

De belangrijkste industrieën van de stad zijn: bosbouw, melkveehouderijen, tuinbouw, visserij, toerisme en nijverheid. Whakatane is de toegangspoort tot White Island (Whakaari), de meest actieve vulkaan van Nieuw-Zeeland, ligt 48 kilometer ten noorden van Whakatane. Andere populaire toeristische trekpleisters zijn: zwemmen met dolfijnen, walvissen kijken, surfen, jagen en wandelen.

• 15 Februari 2016 - 10:34

Marijke:

Heerlijk te lezen en te zien hoe jullie genieten.
    Lieve groet, Marijke

• 15 Februari 2016 - 13:23

Marcel Van Eersel:

Prachtige foto's van een schitterend land!
    Veel plezier verder,
    groet,

Marcel en Fransje.

• 15 Februari 2016 - 16:24

Rienk:

Ziet er allemaal heel mooi uit!

Rina & Rienk

• 15 Februari 2016 - 16:44

Attie:

Weer een leuk verslag en mooie foto, s. Groetjes.

• 17 Februari 2016 - 14:59

Kees En Yvette:

weer een mooie aflevering en welbekend terrein voor ons! Doen jullie Chris en Doetie de hartelijke groeten?
    Groetjes Kees en Yvette